Fords hjärnforskning kan vara nyckeln till att snabbare identifiera när förare ”stänger av” vid ratten

2021-10-18
  • Ford arbetar med neurovetenskapliga forskare för att utveckla ett snabbare och mer effektivt sätt att upptäcka när förare är trötta, distraherade eller okoncentrerade 
  • Förarutmattning kan vara en bidragande orsak till upp till 25 procent av dödliga och allvarliga vägincidenter. * 40 procent av förarna tar inte paus varannan timme på långa resor ** 
  • Det är avgörande att förare håller sig pigga bakom ratten, redo att reagera på situationer när de uppstår och kunna åsidosätta förarassistenttekniker vid behov


Stockholm den 6 oktober 2021

Ford är med och driver ny hjärnforskning som i slutändan kan leda till ett snabbare och mer exakt sätt att upptäcka när föraren börjar stänga av bakom ratten.

Att kunna varna förare som är trötta eller distraherade långt tidigare kan hjälpa till att hålla förare, passagerare och andra trafikanter säkra. * En undersökning visar att 40 procent av förarna i Europa inte följer den rekommenderade rutinen att ta en paus varannan timme på långa resor. **

”Hjärnan bearbetar enorma mängder information när vi kör, men det kan förändras när förarassistanstekniken gör en del av jobbet åt oss. Förare blir också trötta och deras sinnen kan försämras. Att snabbare identifiera när detta händer kan vara av avgörande betydelse”, säger Stefan Wolter, forskningsingenjör, Research and Advanced Engineering, Ford of Europe.

I samarbete med neurovetenskapliga forskare hoppas Ford, att genom identifiering av hjärnsignaler som avslöjar koncentrationsfall, kunna matcha dess fysiska manifestationer - till exempel förändringar i hjärtfrekvens eller andning. Skulle en koncentrationsförlust bli uppenbar, till exempel om en förändring i hjärtslagen upptäcks via bärbar teknik, kan fordonet varna föraren.

Ett unikt forskningsprojekt 

Förarassistenttekniker erbjuder ökat stöd till dem som sitter bakom ratten, men det är fortfarande avgörande för förare att vara uppmärksamma och inte bli alltför beroende av hjälpteknik.

Ford bedriver denna forskning om att kartlägga hjärnmönster till förarens reaktioner med Uniklinik RWTH i Aachen, i Tyskland. Forskningen innebär att deltagarna genomför en körsimulering medan deras hjärnaktivitet skannas av en MRI -maskin. En speciellt placerad spegel gör att deltagarna kan se simuleringen på skärmen.

Scenariot, utformat med spelteknik, innebär en trefilig motorväg på natten där ett fordon i mittfältet bromsar plötsligt och deltagaren måste ta över och styra bilen till vänster eller höger med hjälp av en handhållen enhet. Deltagarna uppmanas också, av en indikation från motorljudet, vilket körfält det är säkert att styra till.

MRI -maskinen skannar hjärnan före och under dessa åtgärder, medan forskarna mäter hur snabbt deltagaren reagerar och om de fattar rätt beslut, och övervakar förändringar i hjärtfrekvens, andningsfrekvens och andra fysiologiska manifestationer.

I mer än ett decennium har en kaffekoppsymbol som visas i instrumentpanelen markerat för Ford-förare att de visar tecken på trötthet och bör ta en paus. Nu kan detta unika forskningsprojekt ta förarövervakning ett viktigt steg längre och hjälpa till att säkerställa en smidig övergång till att köra fordon med avancerade förarassistansfunktioner.



* Road Safety Factsheet: https://www.rospa.com/media/documents/road-safety/driver-fatigue-factsheet.pdf

** https://www.ipsos.com/en/77-european-drivers-who-take-liberties-traffic-code-do-same-public-health-guidelines


Kontakta oss


Aktuella nyheter

Aktuella erbjudanden

Visa alla de senaste erbjudanden från Råbergs Bil AB

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Råbergs Bil AB